Millbrook, today we stay

13 mei 2019 - Millbrook, Alabama, Verenigde Staten

Hai,

toen ik nog in bed lag en het water hoorde stroomde en iemand foto’s begon te maken, dacht ik: “ Das nie goed” en ik had gelijk. Buiten regende het, gepaard gaande met de nodige bliksemflitsen. En we hadden zoveel POI’s te doen.

Ontbijten bij IHOP waar het met Moederdag altijd al druk is maar we werden snel geholpen. Misschien dat we tussen de buien door toch nog enkele POI’s konden bezoeken.

Als eerste naar het National Memorial for Peace and Justine geweest. Hier laten ze zien wat de Amerikanen met de zwarte bevolking heeft gedaan over de jaren heen. Op een van de platen met uitleg staat: Black people were lynchend by hanging, burning, shooting, drowning, stabbing and beating. Om het geringste werd de zwarte bevolking aangeklaagd. Enkele voorbeelden zijn dat een zwarte man een blanke vrouw vroeg om een glas water, een man wordt beschuldigd dat hij naar een witte meisje keek, een man wordt gelynched omdat hij zijn zoon niet wilde uitleveren aan een mensenmassa terwijl zijn zoon, beschuldigd van vechten met een witte jongen, hetzelfde lot wacht en ga zomaar door. Je ziet op deze plaats ijzeren zuilen met de namen van States waar de gruwelijkheden hebben plaatsgevonden en in de zuilen één of meerdere namen van de slachtoffers. Zover als je oog kan reiken, zie je de zuilen en andere gedenktekens. Een serene rust heerst op deze plek en als je alles tot je ziel laat bezinken, wordt je vanzelf nederig en mag je hopen dat het nooit meer gebeurt maar we weten wel beter. Met een beetje goed zoeken weet je dat het nog steeds gebeurt. Genoeg hierover.

Verder naar het First White House van de Confederatie. Foto gemaakt en door naar het huis waar Dr. Martin Luther King Jr. heeft gewoond.

Door naar het gebroeders Wright-park met een replica van hun luchtvaartuig. Met dit vaartuig werd een vlucht gemaakt door een piloot dat werd aangedreven door een motor. Veel stelde het park niet voor want het was eigenlijk meer een strook grasland van enkele meters breed.

Morgen gaan we ri Atlanta waar we een nachtje logeren en dan door naar Augusta. Wie weet waar we dan belanden.

Greetz van ons 😉👍

1. Paul en Henriëtte:
    15 mei 2019
    Impressive.... Ja dat doet wat met je... Goei vervolg van jullie reis! En met niet teveel regen dan ☔ Gr. Henriëtte